Manuele therapie bij bewegingsklachten

Manuele therapie is een onderzoeks- en behandelmethode van gewrichten van de rug, nek, armen en benen. U wordt behandeld door Tessa. Naast dat zij ervaren fysiotherapeut is, rondt zij momenteel haar opleiding tot manueel therapeut af.

Even iets rechtzetten

Door een ongeval, lichamelijke of psychische aandoening of zwaar werk kan uw manier van bewegen verstoord raken en kunt u te maken krijgen met klachten. Deze klachten uiten zich niet altijd op de plek van de oorzaak.

Wanneer u een probleem heeft met het bewegen van een of meerdere gewrichten, kunt u baat hebben bij manuele therapie. Een manueel therapeut heeft in de opleiding extra kennis opgedaan van de bewegingsmogelijkheden van het lichaam en in het bijzonder van de wervelkolom.

Manuele therapie is geschikt bij:

• hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht kunnen bewegen van uw wervelkolom
  • nek- en schouderklachten met of zonder uitstraling naar de armen
  • lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen
  • hoge rugklachten, eventueel in combinatie met rib- en borstpijn
  • duizeligheid bij het bewegen van uw nek
  • kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekklachten
  • heupklachten

Wat gebeurt er voorafgaand aan de behandeling

Na een onderzoek stelt onze fysiotherapeut een diagnose. Samen met u beslist zij of er behandeld kan worden of dat u met een rapportage van de manueel therapeut teruggaat naar de verwijzend arts.

De behandeling die volgt zal de functie van uw gewrichten verbeteren. Uw houding en beweging in huishouding, werk en recreatie worden hier ook mee beïnvloed.

Wat betekent de behandeling voor mij?

Tijdens de behandeling maakt onze manueel therapeute gebruik van specifieke bewegingen in de gewrichten.

Zij helpt uw gewrichten beter te laten functioneren en uw houding en bewegingen te verbeteren. Hiervoor gebruikt de manueel therapeut een aantal specifieke technieken die in de gewrichten worden toegepast.

Het effect van manuele therapie is vaak direct merkbaar: u voelt een verbetering van de bewegingsvrijheid en een afname van pijn.